-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13530 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

من دختري هستم 17 ساله كه يكي دو سال است كه مرجع تقليد خود را پيدا كردهام. سؤالم اين است كه آيا اعمالي كه در گذشته انجام دادهام اشكالي بر آنها وارد است يا خير؟



با توجه به اين كه دختران از سن 9 سالگي قمري تمام مكلف ميشوند و در سؤال آمده كه شما دو سال است كه از مرجع، تقليد ميكنيد و حدود 6 سال بدون مرجع تقليد اعمال خود را انجام ميداديد، با اين حال اگر اعمالي را كه تا قبل 2 سال مذكور انجام دادهايد، منطبق با فتواي كسي باشد كه هم اكنون از او تقليد ميكنيد، صحيح و موجب برائت ذمه است و الا قضاي آنها بر شما واجب ميباشد.

تقليد از سن بلوغ واجب ميشود و انسان بايد از مرجع تقليد اعلم و زنده (در تقليد ابتدايي) از طرق صحيح تقليد نمايد مانند شنيدن از خود مجتهد يا شنيدن از دو يا يك فرد عادل يا يك نفر مورد اطمينان... و در تقليد ابتدايي، يعني كسي كه از ابتداي سن تكليف ميخواهد تقليد كند، طبق نظر اكثر فقها بايد از مجتهد زنده تقليد كند. كه در اين خصوص دو فتوا از حضرت آيت الله خامنهاي به شرح ذيل ميباشد:

س: آيا تقليد ابتدايي از ميت جايز است؟

ج: در تقليد ابتدايي، احتياط در تقليد از مجتهد زنده و اعلم است.

س: آيا تقليد ابتدايي از مجتهد ميت، متوقف بر تقليد از مجتهد زنده است؟

ج: تقليد ابتدايي از مجتهد ميت يا بقاء بر تقليد او بايد به تقليد از مجتهد زنده و اعلم باشد.

(اجوبة الاستفتائات، ج 1، سوال 23 و 22)

س: جواني هستم ملتزم به احكام شرعي، در گذشته قبل از رسيدن به سن تكليف مقلد حضرت امام(ره) بودم، ولي اين تقليد مبتني بر بيّنه شرعي نبود بلكه بر اين اساس بود كه تقليد از امام سبب برائت ذمه ميشود، بعد از مدتي به مرجع ديگري عدول كردم در حالي كه اين عدول هم صحيح نبود. بعد از رحلت آن مرجع به جنابعالي عدول كردم، لطفاً حكم تقليدم از آن مرجع و حكم اعمالم در آن مدت و تكليف فعليام را بيان فرماييد.

ج: آن دسته از اعمال شما كه بر اساس فتواي امام(ره) چه در حال حيات با بركت وي و چه بعد از رحلت ايشان بنا بر بقاء بر تقليد از امام(ره) انجام گرفته محكوم به صحت است. ولي آن اعمالي كه به تقليد غير منطبق با موازين شرعي از مرجع ديگري انجام شده، اگر منطبق با فتواي كسي كه هم اكنون بايد از او تقليد كنيد باشد محكوم به صحت و موجب برائت ذمه است والا قضاي آنها بر شما واجب است. در حال حاضر شما بين بقاء بر امام راحل(ره) و بين عدول به كسي كه بر اساس موازين شرعي او را شايسته تقليد ميدانيد مخير هستيد.

(اجوبةالاستفتائات، ج 1، سؤال 34)



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.